De smartphone drukt reguliere digitale camera’s steeds meer weg. Fujifilm ziet wel kansen voor liefhebbers van retro-gadgets, met een nieuwe instantcamera.
De camera’s van smartphones zijn inmiddels zo goed, dat veel consumenten geen nut meer zien in een aparte digitale fotocamera. Het Japanse bedrijf Fujifilm ziet echter wel brood in een nichemarkt: de nostalgie van de instant-foto’s op basis van het Polaroid-principe.
Aanvankelijk mikte Fujifilm op een kinderlijn, met plastic Polaroid-camera’s, voorzien van Hello Kitty-ontwerpen. Maar afgelopen donderdag onthulde het bedrijf op zijn Japanse website een echte retro-camera voor iets oudere doelgroep: de Instax Mini 90 Neoclassic.
Retro-camera
Fujifilm mikt hiermee juist op de generatie die is opgegroeid met digitale camera’s en wel eens wat anders wil. “Mensen zijn gek op echte, unieke fysieke objecten die je vast kan houden. Een filmafdruk heeft een authenticiteit die je vaak mist in de digitale wereld”, stelt directeur Masato Yamamoto tegenover zakenkrant The Wall Street Journal.
De nieuwe camera gaat op 20 september in de verkoop in Japan en heeft een prijs van circa 152 euro (20 duizend yen). Een rolletje voor 10 instant-foto’s kost omgerekend ruim 5 euro.
Wanneer de Instax Mini in de VS en Europa beschikbaar zal zijn, is nog niet duidelijk. Op jaarbasis hoopt Fujifilm zo'n twee miljoen instant-camera's te verkopen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl